Slik måler du enkelt effekten av digital markedsføring

mai 21, 2021

En av de viktigste og samtidig vanskeligste oppgavene med digital markedsføring er å måle effekten. Informasjonen du trenger for å gjøre de riktige beslutningene om hva som virker, og dermed hva du bør gjøre mer av kan være vanskelig å finne.

Informasjonen er tilgjengelig, men den er ofte spredt rundt i forskjellige rapporter og sammenstillinger som gjør det vanskelig å få oversikt og innsikt.

Noe av informasjonen finnes i Google Analytics og Google Search Console. Informasjon fra Sosiale medier finnes i siloer inne på de forskjellige tjenestene som Facebook, Twitter og Google My Business.

Digital markedsførings dashboard

Det er derfor svært nyttig å kunne se all denne informasjonen i en oversikt. Ett digitalt markedsførings dashboard som sammenstiller all informasjonen på ett sted og gjør det enkelt å måle effekten av markedsføringsinnsatsen.

Dette gir deg raskt tilgang til de nødvendige informasjonen du trenger for å gjøre mer av de riktige markedsføringstiltakene for din målgruppe. Vi har sett nærmere på og testet ut en rekke slike verktøyer og vår klare favoritt er verktøyet Octoboard.

Octoboard har en rekke funksjoner som gir deg den oversikten du trenger i én dasboard samtidig og gjør det enkelt å ta ut komplette rapporter over markedsføringsresultatene.

De viktigste funksjonene i Octoboard

  • Dashboard Realtid og historiske data
  • Skedulerbare rapporter og dashboards
  • Alle resultater oversiktlig på et sted
  • Komplett og oversiktlig markedsflringsrapporter
  • Sammenstilling av analyser og resultater

En av de viktigste egenskapene til Octoboard er at den har en av markedets største liste over integrasjoner. Det er svært imponerende å se alle de verktøyene og appene den jar integrering mot. Det spenner seg om alt fra CRM, Analyseverktøy, Sosiale medie kontoer til nettbutikker og samhandlingsplattformer.

Octoboard marketing dashboard sources

Integrasjoner til dine favorittverktøy

  • Mer enn 60+ integrasjoner
  • Sosiale medier som Facebook, Twitter, LinkedIn, …
  • Google Analytics, Search Console, …
  • Annonsering med Adroll, Google, LinkedIn, Bing Ads, ..
  • Netthandelsløsninger som WooCommerce, …
  • E-post markedsføring
  • SEO optimalisering

Lag ditt eget digital markedsførings dashboard

 

14 Dagers prøvetid

Ingen kredittkort nødvendig

Priser fra $5 per måned etter prøvetid

 

 

Noen av våre utvalgte løsninger til din MarTech-stack

HubSpot

SmartLook

SmartLook er et analyseverktøy som lar deg se hvordan besøkende bruker nettsiden din. Inkluderer funksjoner som varmekart, brukeropptak, hendelser og trakter. 

VisitorQueue - Se hvem som besøkker nettstedet ditt

VisitorQueue

VisitorQueue er en type "Hvem ringer" for websider og gir deg en liste over organisasjoner som har besøkt nettstedet ditt. Denne er verdt å prøve!

HubSpot

HubSpot

Gratis CRM verktøy som inneholder funksjoner for digital markedsføring, salg- og kundeoppfølging. Dette er alt-i-ett-løsningen for digital markedsføring.

Et bilde sier mer enn tusen ord, men du trenger heldigvis ikke betale tusenvis av kroner for å finne et som passer din nettside eller blogg. I denne artikkelen forklarer vi hvordan du enkelt og billig kan finne bildet, illustrasjonen eller grafikken som passer akkurat din visuelle profil.  

Dyrt, tidkrevende og ulovlig - derfor bør du lese videre 

Det kan være både vanskelig og kostbart å finne gode illustrerende bilder til blogg og nettside. Man skal enten ha en inhouse-designer eller et stort budsjett til å leie inn noen, men de færreste gründer- og oppstartsbedrifter har noen av delene.   

Men er det noe internett er fullt av er det jo bilder og illustrasjoner, og det skulle jo være ganske enkelt å finne noe, eller hva? Veldig fort stoppes man av opphavsretten som beskytter de aller fleste bilder. De er rett og slett ulovlig å bruke. Ikke minst er kvaliteten ofte dårlig når du henter det rett fra Google bildesøk eller andre nettsider.  

Med Google Tag Manager får du tilbake kontrollen med plugg-ins og Java skript

Her er tipsene - finn gode bilder til din nettside eller blogg, enkelt og billig 

En av de rimeligste og beste tjenestene for bilder der ute heter Envato Elements. Her får du tilgang til et gigantisk bibliotek med stock-bilder, grafikk, maler, videosnutter, musikk med mer. Til sammen kan du meske deg blant 5,4 millioner objekter.  

Det geniale med Envato Elements er at du får tilgang til originalfilen, eller den såkalte SVG-filen (Scalable Vector Graphics) når du laster ned grafikk. Det betyr at du kan endre og tilpasse den slik du selv ønsker i motsetning til filer som lastes ned i for eksempel en standard JPEG.  

Tips! Bruk  Googles Tag Assitant for Chrome nettleser utvidelse for nettlesere. 

Med Google Tag Manager får du tilbake kontrollen med plugg-ins og Java skript 

I Google Tag Manager så kalles skriptene eller kode snuttene for tags, eller tagger på norsk. Taggene legges i en kontainer og det er denne kontaineren du implementer på ditt nettsted. Du får dermed kun ett skript som du må legge inn på nettsidene dine. Dette skriptet peker da til din kontainer i Google Tag Manager, hvor du legger inn den Java skript og kode for alle de andre tjenestene.

I tillegg til kontainere så inneholder Google Tag Manager noe som kalles triggers, eller avtrekker. Med avtrekkerne kan du velge hvilke sider som  de forskjellige taggene skal fyres av på.  

Dette gjør at du ikke trenger å legge koden på mer enn ett sted og likevel ha full kontroll på hvilke tagger som fyres av på de sidene du ønsker.  Dersom du ønsker å endre, oppdatere eller legge til tagger eller avtrekkere, så gjør du dette inne på arbeidsområdet på Google Tags Manager.

Herfra kan du også enkelt oppdatere nettstedet ditt med kun ett knappetrykk! Dermed har du full kontroll på skript, kodesnutter, tagger og avtrekkere på en enkel og oversiktlig måte.  

Tips! Hvis du bruker Worpress kan du enkelt installere Google tag Manager med Google Site Kit

KOM i GANG

Vil du få nye leads fra nettsiden din, men usikker på hvor du skal starte?