Få kontroll på Java skript og plugg-inns med Google Tag Manager

jun 10, 2021

Google Tag Manager er en smart og enkel løsning for å få kontroll på Java skript, kode og plugg-ins du har på nettstedet ditt. Den er helt gratis, funksjonell og relativ enkel å bruke og gir deg raskt tilbake kontrollen over Java skript og kode på ditt nettsted. 

Feil som kan oppstå med Java skript og kode

Det finnes i dag en rekke produkter, funksjoner og verktøy som du du kan bruke for å skaffe flere leads, få nye kunder eller analysere nettstedet ditt.

Når du skal ta de i bruk er det ofte slik at du må legge til et skript, eller en kode snutt på nettstedet ditt for at å aktivere den og utnytte data fra nettstedet ditt i applikasjonen. Dette kan være utfordrende fordi skriptet kan bestå av flere deler som skal legges in på forskjellige steder på dine nettsider.  

Kode bitene må legges inn korrekt og på de riktige delene av siden din, som for eksempel i <HEAD>, <BODY> og / eller <FOOTER>. I tillegg må de kopieres inn på de sidene der du vil at data skal måles og sendes til applikasjonen eller verktøyet du skal ta i bruk.

Du må også passe på at de ikke kommer i konflikt med hverandre, for da kan dette i verste fall føre feil på sidene dine som gjør at de laster saktere, viser feil informasjon eller ikke fungerer i det hele tatt.

Det kan da fort bli vanskelig å feil søke og rette opp i slike problemer. 

Med Google Tag Manager får du tilbake kontrollen med plugg-ins og Java skript

Utfordringen med Java skript og kode på nettsiden

Det kan etter hvert bli mange slike verktøy og kode snutter  å holde styr på. En måte å forsøke å holde kontroll på er å bruke kommentarer av typen <!– Dette er koden for Google Analytics –> før hver enkelt kodesnutt. Dette kan hjelpe litt for å huske hvilke koder som hører til hvilke verktøyer og gi en viss pekepinn på hva du må endre eller fjerne av koden.  

Det kan ofte være slik at du slutter å benytte en tjeneste og da må du også huske å ta bort koden. Dette kan være fort gjort å glemme og kan da gi andre utfordringer. I verste fall kan det være ulovlig, for eksempel dersom det er persondata som håndteres.

Hvis du tar bort informasjon om bruk av persondata fra personvernopplysningenen dine, men fortsetter å sende data til en ekstern tjeneste kan dette være brudd på GDPR og gi deg problemer med dine besøkende og ikke minst fra Datatilsynet. 

Tips! Bruk  Googles Tag Assitant for Chrome nettleser utvidelse for nettlesere. 

Med Google Tag Manager får du tilbake kontrollen med plugg-ins og Java skript 

I Google Tag Manager så kalles skriptene eller kode snuttene for tags, eller tagger på norsk. Taggene legges i en kontainer og det er denne kontaineren du implementer på ditt nettsted. Du får dermed kun ett skript som du må legge inn på nettsidene dine. Dette skriptet peker da til din kontainer i Google Tag Manager, hvor du legger inn den Java skript og kode for alle de andre tjenestene.

I tillegg til kontainere så inneholder Google Tag Manager noe som kalles triggers, eller avtrekker. Med avtrekkerne kan du velge hvilke sider som  de forskjellige taggene skal fyres av på.  

Dette gjør at du ikke trenger å legge koden på mer enn ett sted og likevel ha full kontroll på hvilke tagger som fyres av på de sidene du ønsker.  Dersom du ønsker å endre, oppdatere eller legge til tagger eller avtrekkere, så gjør du dette inne på arbeidsområdet på Google Tags Manager.

Herfra kan du også enkelt oppdatere nettstedet ditt med kun ett knappetrykk! Dermed har du full kontroll på skript, kodesnutter, tagger og avtrekkere på en enkel og oversiktlig måte.  

Tips! Hvis du bruker Worpress kan du enkelt installere Google tag Manager med Google Site Kit

Noen av våre utvalgte løsninger til din MarTech-stack

HubSpot

SmartLook

SmartLook er et analyseverktøy som lar deg se hvordan besøkende bruker nettsiden din. Inkluderer funksjoner som varmekart, brukeropptak, hendelser og trakter. 

VisitorQueue - Se hvem som besøkker nettstedet ditt

VisitorQueue

VisitorQueue er en type "Hvem ringer" for websider og gir deg en liste over organisasjoner som har besøkt nettstedet ditt. Denne er verdt å prøve!

HubSpot

HubSpot

Gratis CRM verktøy som inneholder funksjoner for digital markedsføring, salg- og kundeoppfølging. Dette er alt-i-ett-løsningen for digital markedsføring.

Et bilde sier mer enn tusen ord, men du trenger heldigvis ikke betale tusenvis av kroner for å finne et som passer din nettside eller blogg. I denne artikkelen forklarer vi hvordan du enkelt og billig kan finne bildet, illustrasjonen eller grafikken som passer akkurat din visuelle profil.  

Dyrt, tidkrevende og ulovlig - derfor bør du lese videre 

Det kan være både vanskelig og kostbart å finne gode illustrerende bilder til blogg og nettside. Man skal enten ha en inhouse-designer eller et stort budsjett til å leie inn noen, men de færreste gründer- og oppstartsbedrifter har noen av delene.   

Men er det noe internett er fullt av er det jo bilder og illustrasjoner, og det skulle jo være ganske enkelt å finne noe, eller hva? Veldig fort stoppes man av opphavsretten som beskytter de aller fleste bilder. De er rett og slett ulovlig å bruke. Ikke minst er kvaliteten ofte dårlig når du henter det rett fra Google bildesøk eller andre nettsider.  

Med Google Tag Manager får du tilbake kontrollen med plugg-ins og Java skript

Her er tipsene - finn gode bilder til din nettside eller blogg, enkelt og billig 

En av de rimeligste og beste tjenestene for bilder der ute heter Envato Elements. Her får du tilgang til et gigantisk bibliotek med stock-bilder, grafikk, maler, videosnutter, musikk med mer. Til sammen kan du meske deg blant 5,4 millioner objekter.  

Det geniale med Envato Elements er at du får tilgang til originalfilen, eller den såkalte SVG-filen (Scalable Vector Graphics) når du laster ned grafikk. Det betyr at du kan endre og tilpasse den slik du selv ønsker i motsetning til filer som lastes ned i for eksempel en standard JPEG.  

Tips! Bruk  Googles Tag Assitant for Chrome nettleser utvidelse for nettlesere. 

Med Google Tag Manager får du tilbake kontrollen med plugg-ins og Java skript 

I Google Tag Manager så kalles skriptene eller kode snuttene for tags, eller tagger på norsk. Taggene legges i en kontainer og det er denne kontaineren du implementer på ditt nettsted. Du får dermed kun ett skript som du må legge inn på nettsidene dine. Dette skriptet peker da til din kontainer i Google Tag Manager, hvor du legger inn den Java skript og kode for alle de andre tjenestene.

I tillegg til kontainere så inneholder Google Tag Manager noe som kalles triggers, eller avtrekker. Med avtrekkerne kan du velge hvilke sider som  de forskjellige taggene skal fyres av på.  

Dette gjør at du ikke trenger å legge koden på mer enn ett sted og likevel ha full kontroll på hvilke tagger som fyres av på de sidene du ønsker.  Dersom du ønsker å endre, oppdatere eller legge til tagger eller avtrekkere, så gjør du dette inne på arbeidsområdet på Google Tags Manager.

Herfra kan du også enkelt oppdatere nettstedet ditt med kun ett knappetrykk! Dermed har du full kontroll på skript, kodesnutter, tagger og avtrekkere på en enkel og oversiktlig måte.  

Tips! Hvis du bruker Worpress kan du enkelt installere Google tag Manager med Google Site Kit

KOM i GANG

Vil du få nye leads fra nettsiden din, men usikker på hvor du skal starte?