Vet du egentlig hva brukerne gjør på websidene dine?

jun 8, 2021

Du kjenner helt sikker til denne utfordringen. Du har en mengde besøkende på nettstedet ditt, men det er få eller ingen som blir kunder. Ikke tar de kontakt, ikke kjøper de noe og ej heller så melder de seg på nyhetsbrevet ditt. 

Hvorfor? Hva er det som gjør at de ikke oppfører seg slik du vil? Hvorfor klikker de ikke på det aksjonspunktet som du så møysommelig har lagt opp til at de skal klikke på? 

Svaret på det er kanskje ikke så enkelt. Eller er det det? Her skal jeg fortelle om en egenopplevd hendelse som vi ikke forsto noe som helst av, før vi faktisk så det med egne øyne.

Derfor ville ikke de besøkende kjøpe

Vi hadde lansert et nytt produkt, og det var ganske så unikt. Vi fikk mange besøkende som tilsynelatende var veldig interessert i dette produktet. De brukte tid på produktsiden og det var tydelig at de leste, lærte og ble mer og mer kjøpeklare. Men de tok ikke kontakt og de gikk ikke videre i kjøpsprosessen. 

Vi analyserte med Google Analytics og så at interessen var tilstede. Mange besøkende landet på produktsiden og de ble værende over tid. Alle signaler tilsa at dette var et produkt de virkelig var interessert i.

Så hvorfor ville de ikke kjøpe? Hvorfor ba  de ikke om mer informasjon? Vi trodde vi hadde laget tydelige aksjonspunkter som skulle hjelpe de igjennom salgstrakten og bli potensielle kunder. Kjøpeklare kunder som vi kun skulle hjelpe videre i salgsprosessen til faktiske kunder. Men de gikk bare ikke videre! 

Se hva brukerne gjør på websidene dine

Vi bestemte oss får å analysere dette mer i detalj og satte opp overvåkning med SmartLook. SmartLook har en rekke nyttige funksjoner som du kan lese mer om her, men den vi benyttet oss av var opptaksfunksjonen.

Les også: Hvordan opplever kundene nettbutikken?

Opptaksfunksjonen tar opp alt som brukeren faktisk gjør på en nettside og gjør dette om til en video du kan se på per unike besøkende. Videoene viser alle bevegelser, skrolling og klikk på nettsidene.

Vi satte på opptaksfunksjonene på den nevnte produktsiden . Deretter var det bare å vente en kort stund til noen flere besøkende kom til produktsiden og la SmartLook gjøre opptakene. 

Etter å ha sett gjennom en 10-15 opptak ble alt med ett veldig tydelig. Selv om vi hadde laget en målbar og høyst visuell knapp som den besøkende kunne klikke på for å få mer informasjon, så var det slettes ikke det den besøkende gjorde. De klikket på overskriften av typen “Les mer om produktet” og ikke på Knappen “Les mer”.  

 

Se hva brukerne gjør på websiden din med SmartLook

Med SmartLook kan du se hva brukerne klikker på og det viste seg at over 80% klikket på overskriften istedenfor knappen! Vi kunne dermed gjøre om på knappen så den ble tydeligere i tillegg til at vi gjorde overskriften om til en link som pekte til samme side som knappen.

Vipps så økte konverteringene drastisk.

Hadde det ikke vært for SmartLook og den opptaksfunksjonen, så hadde vi sannsynligvis aldri forstått hva brukerne på nettsiden faktisk gjorde, i motsetning til hva vi trodde de gjorde. 

Les også: Se hvordan besøkende bruker nettsiden din

Neste steg: Dette gjør du nå

  1. Dersom du vil teste ut SmartLook, kan du prøve gratisversjonen til SmartLook her
  2. Vil du lære mer om SmartLook, kan du lese mer om SmartLook her
  3. Hvis du ønsker å vite mer om adferd på nettsider og analyse av bruksmønster, så anbefaler vi at du leser guiden: Analyse av bruksmønster på nettsiden din. 

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *