5 gratis Google verktøy for digital markedsføring

av | jul 14, 2021

Google har en rekke gratis verktøy som hjelper deg med å måle effekten av digital markedsføring. I de seneste årene har digital markedsføring skutt fart og det er en rekke grunner til dette. Det er relativt enkelt, det er kostnadseffektivt og du kan gjøre mye selv. I tillegg vi vet at svært mange bruker internett å lete etter og evaluere produkter og tjenester før de kjøper. Digital markedsføring og tilstedeværelse på internett har derfor blitt en nødvendighet.

 

Fem gratis Google verktøy:

  1. Google Tag manager
  2. Google Søkekonsoll
  3. Google Analyse
  4. Google PageSpeed Insights
  5. Google Site Kit

Google Tag Manager

Google Tag Manager er et gratis webbasert verktøy for å holde orden på java skript og plugg ins på ditt nettsted. Vi har tidligere skrevet en artikkel om dette: Få kontroll på Java skript og plug-ins med Google Tag Manager. https://inboundlab.no/2021/06/fa-kontroll-pa-java-skript-og-plugg-inns-med-google-tag-manager/ I tillegg til å holde orden på tagger på ditt nettsted inneholder tag manager også Avtrekkere og Variabler. En avtrekker er kort fortalt hva som skal trigger en tagg, for. Eksempel et klikk eller en spesiell side som lastes. En variabel er beholder av informasjon, for eksempel en verdi som tilordnes et klikk eller et kjøp på nettsiden din. Her finner du Google Tag Manager.

 

Google Søkekonsoll

Google Søkekonsoll (Google Search Console) er et kontrollpanel for å se hvordan Googles søkemotor ser nettsiden din. Det viser hvor mange sider som er indeksert av Googles søkemotor, ytesen på sidene dine og eventuelle feil som er oppdaget. Søkekonsollet gir i tillegg nyttig statistikk over antall besøkende, antall sesjoner, mest populære innhold, mest brukte organiske søkeord og  ikke minst hvordan besøkende finner nettstedet ditt. Google søkekonsoll er også stedet for å be Googles søkemotor om å indeksere sidene din og fortelle Google hvordan nettstedet ditt ser ut ved å like til ditt sidekart (SiteMap.xml). Her finner du Google Søkekonsoll.

Google Analyse

Google Analyse (Google Analytics) er kraftig verktøy som analyserer, sporer og rapportere trafikk på nettstedet ditt. Noen av funksjonene overlapper eller komplementeres med de andre Google verktøyene, men i Google Analyse kan du få en enda dypere innsikt. Du kan sette opp hendelser, mål og konverteringer som gjør deg istand til å måle hvilke aktiviteter og innhold som virker. Knyttet sammen med Google Ads, kan du sette opp målgrupper for dine Google Ads. Knyttet opp mot Avtrekker i Tag Manager kan du sette opp måling på spesielle hendelser.  Knyttet opp mot Søkekonsoll kan du få sammenstilt data som forteller hvilke sider som får flest visninger, klikk og fra hvilke søkeord. Dette er bare noen av mulighetene i Google Analyse, så hvis du ikke allerede er bruker, så anbefaler jeg at du blir det. Her finner du Google Analyse.

Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights er et verktøy som gjør en dyptgående teknisk analyse av nettstedet ditt. Du får opp en score mellom 1 og 100, hvor poengsum fra 0 – 49 er dårlig, 50 – 89 poeng betyr at elementer trenger forbedring, og 90 – 100 betyr bra. Analysen er svært grundig og lister opp både feil og forbedringer. Noen av forslagene er relativt enkle å forbedre, slik som bilde format og størrelser, men andre problemer trenger en dyp forståelse og teknisk kompetanse for å rette opp. Hastigheten for nettstedet ditt er svært viktig både for besøkende på nettsiden og for rangering i organiske søk, så dette er en viktig å ta tak i. Her finner du Google PageSpeed.

Google Site Kit

Google Site Kit er en WordPress, så du må ha nettstedet ditt på en Worpress plattform for å benytte den. Jeg velger likevel å nevne den for den det er et veldig godt verktøy. For det første så kan du bruke Innstilliger i Google Site Kit til å konfigurere og knytte alle de fire andre verktøyene, Google Tag manager, Google Søkekonsoll, Google Analyse og Google PageSpeed Insights til ditt nettsted. Dette er den aller enkleste måten å sette de opp på og det helt uten koding av noe slag. Videre gir Google Site Kit en bra oversikt over de viktigste parameterne å overvåke på ditt nettsted. Trafikk, søketrakt, topp søkeord,  mest populære innhold og oppdatert innsikt på nettstedshastigheten din. Her finner du Google Site Kit.

Anbefaling

Vi anbefaler å implementer alle disse 5 gratis tjenestene fra Google. Videre anbefaler vi at du knytter de sammen, slik at de kan dele informasjon på tvers av tjenestene. Dette gir optimal sammenstilling av informasjon og svært god innsikt i effekten av din digitale markedsføring.

1 kommentar

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Noen av våre utvalgte løsninger til din MarTech-stack

HubSpot

SmartLook

SmartLook er et analyseverktøy som lar deg se hvordan besøkende bruker nettsiden din. Inkluderer funksjoner som varmekart, brukeropptak, hendelser og trakter.

VisitorQueue - Se hvem som besøkker nettstedet ditt

VisitorQueue

VisitorQueue er en type "Hvem ringer" for websider og gir deg en liste over organisasjoner som har besøkt nettstedet ditt. Denne er verdt å prøve!

HubSpot

HubSpot

Gratis CRM verktøy som inneholder funksjoner for digital markedsføring, salg- og kundeoppfølging. Dette er alt-i-ett-løsningen for digital markedsføring.

KOM i GANG

Vil du få nye leads fra nettsiden din, men usikker på hvor du skal starte?