Hvordan opplever kundene nettbutikken?

okt 5, 2021

Ved hjelp av videoopptak kan du nå få et tydelig bilde på hvordan kundene opplever nettbutikken din. Videoene viser opptak av hver enkelt besøkende, slik at du tydelig kan se hendelser som scrolling, musebevegelser og museklikk.

Dette gir deg detaljert og nyttig informasjon om kundens opplevelse av nettbutikken. Dette er nå mulig ved hjelp av videopptak for analyse av bruksmønster på nettsider.

I en tidligere artikkel vi har skrevet om fem gratis Google verktøy for digital markedsføring, hjelper deg å måle effekten av din digitale markedsføring. Ved hjelp av disse får du god innsikt i statistikk om dine besøkende på nettbutikken. Statistikken gir deg nyttig informasjon som hvor de besøker deg fra, hvilke sider de besøker, besøksfrekvens og søkeord som er benyttet for å finne frem til siden din.  

Dette er svært nyttig informasjonen som du kan benytte til å spisse din digitale markedsføring, men har du noen gang lurt på hvordan kundene opplever nettbutikken din? Hva som fører til mer salg? Hvorfor noen forlater handlekurven uten å kjøpe? Hvilke produkter de leter og hva som hindrer salg? Da bør du lese videre.  

Derfor er førsteinntrykket viktig for opplevelsen av nettbutikken

Førsteinntrykket for nye besøkende er av svært høy betydning. Undersøkelser viser at det tar under 3 sekunder for en bruker å bestemme seg for å bli værende på siden eller klikke videre eller tilbake til SERP siden de kom fra. (SERP er en forkortelse for Search Engine Result Page og er siden som kommer opp etter at brukeren har søkt på noe på nettet, f.eks. med Google søk). 

Det er derfor svært viktig at nedlastningstiden for hver eneste side på nettbutikken er så lav som mulig og maks 3 sekunder.  

Utseende på nettsiden bør være estetisk pent med gode produktbilder og produktbeskrivelser som gir god informasjon og er behagelig å se på.

I vår anbefalte tjeneste SmartLook kan videoopptakene filtreres på en rekke metadata, inkludert tid på siden. Dersom du setter opp et filter på tid på siden og setter dette til maks 3 sekunder, så kan du raskt se hvor stor andel dette dreier seg.

Du kan videre se gjennom hvert enkelt videoopptak og se hvor de kom fra, og hva de søkte etter. Dette vil gi en god innsikt av kundenes førsteinntrykk på nettbutikken din. 

Opplevelsen av hyllesystemet: Hvor godt er nettbutikken din organisert?

Hyllesystemet er kort fortalt hvordan nettbutikken din er organisert og hvordan produktene dine vises. I et tradisjonelt butikklokale vil for eksempel produktene i øyehøyde selge bedre en produkter som er stablet øverst eller nederst på en hylle. 

I tillegg har man ofte sjokkselgere, som typisk er forbruksprodukter med lav pris som kundene bare plukker med seg fordi de går forbi stativet de er plassert på, gjerne ved kassen mens du står og venter på tur.  

I en nettbutikk er det kategorier, filter og søk som utgjør det meste av hyllesystemet. Istedenfor å gå forbi hver hylle i butikklokalet og se på alle varene, så vil kundene bli presentert for et utvalg basert på kategorier, filter og søk. Det er derfor svært viktig at det er relevante produkter som kommer opp når kundene søker etter produkter.  

For å sjekke dette kan du filtrere videoopptakene på produkt og se på stikkprøver eller alle videoopptakene på hver kategori eller produktsøk. Du vil raskt se om produktene som vises er relevante for kunden og om han legger de til i handlevognen. Du kjenner helt sikkert il produktene i nettbutikken din, så da kan du også se om det er de «riktige» produktene som vises på hvert av produktsøkene.

 

Opplevelsen av vareutvalget: Vet du om kundene finner produktene de leter etter?

Det er enkelt å se hvilke varer og produkter som selger bra i enhver nettbutikk. Det som ofte kan være vanskeligere er å vurdere hvilke varer du burde hatt i vareutvalget. Hvilke varer søkes det etter som ikke kommer opp med relevante treff, eller med «ingen vare funnet»? 

Vi har tidligere skrevet en artikkel om hvordan du kan få oversikt over søkene på nettstedet ditt veg hjelp av Google Analytics. Dette gir deg en oversikt over de mest populære søkene på nettstedet ditt. 

Dersom du setter opp et filter på alle besøkende som ser på siden «ingen vare funnet», så får du raskt et utvalg av videopptak som viser hvilke produkter kundene dine søker etter, men som de ikke finner i nettbutikken. Du har dermed et solid grunnlag for å source nye produkter som kan bli populære i nettbutikken og bidra til å øke omsetningen og resultat.

 

Opplevelsen i kassen: Hva gjør at kundene forlater kassen uten å kjøpe?

Den kanskje aller viktigste opplevelsen du må følge med på er opplevelsen i kassen. Her er det to viktige områder å overvåke. Disse er «gjennomført handel» og «forlatt handlekurv». Den som er enklest å få oversikt på er gjennomført handel, for den har du jo fått en ordre på. 

Du vet hva de har kjøpt, men vet du hva de ikke har kjøpt som de var interesserte i? Antageligvis ikke før nå. Se gjennom alle videoopptakene for kundene dine, så ser du hvilke andre produkter de så på, men som de ikke kjøpte. Kanskje på tide å revurdere hva du har i sjokkselgeren ved kassen? 

Den andre opplevelsen du må overvåke er forlatt handlekurv. Dette er de som ser på produkter og legger de i handlekurven, men som likevel ikke gjennomfører kjøpet. Her er det viktig å se på alle videoopptakene og å begynne å fjerne kjøpsmotstand. 

Det kan være mange årsaker til at kundene ikke gjennomfører handelen. Var kundene kun ute etter å sjekke pris? Hadde de problemer med pålogging? Var registreringsprosessen for tungvint? Like de ikke frakt eller betalingsmuligheter? Fantes ikke varen på lager? Og en rekke andre potensielle kjøpshinder.  

Dette er det området hvor du raskest kan forbedre opplevelsen i nettbutikken. Gjør om de som er nesten-kunder om til faktiske kunder. 

Et eksempel på en nettbutikk som gjorde denne analysen økte antall salget med 400%. Årsaken var problemer med betalingsløsningen som de benyttet. De fikk ikke noen teknisk varsling på feil, for den fungerte slik den skulle. Men med en gjennomgang av videoopptak på betalingssiden, så de raskt at kundene ønsket en annen betalingsløsning enn det som ble tilbudt.  

Slik forbedrer du opplevelsen i nettbutikken din

For alle som har en nettside, og spesielt de som driver med netthandel, så anbefaler vi tjenesten SmartLook. SmartLook tar automatisk videoopptak av nettsiden din når noen «er på besøk». Videoopptakene viser deg nøyaktig hva kundene foretar seg inne i nettbutikken. 

Du vil garantert bli overrasket over det du oppdager i videoopptakene, og du vil sannsynligvis forstå umiddelbart hva som må til for å øke omsetningen fra nettbutikken din. Uten denne tjenesten famler du litt i blinde, og du er pent nødt til å gjette deg frem til hva du tror skal til for å forbedre opplevelsen. 

Med videoopptak av nettbutikken din med tjenesten SmartLook, og med litt innsats til fra din side, får du svarene på hva som skal til for å forbedre opplevelsen i nettbutikken. 

Neste steg: Dette gjør du nå

  1. Dersom du vil teste ut SmartLook, kan du prøve gratisversjonen til SmartLook her
  2. Vil du lære mer om SmartLook, kan du lese mer om SmartLook her
  3. For andre tips og anbefalinger, se alle innleggene våre her

0 kommentarer

Send inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *