Guide: Analyse av bruksmønster på nettsiden din

Datadrevne beslutninger har eksistert lenge. Likevel kan en slik tilnærming være utfordrende i praksis, selv for større, utviklede selskaper. For de fleste er det lettere å bare fortsette som før, spesielt når de daglige oppgavene ikke gir mye rom for å implementere nye løsninger. 

Vær imidlertid oppmerksom på at en slik investering kan gi deg betydelige fordeler og øke effektiviteten av tiltakene dine.  

Dette gjelder også når det kommer til analyse av bruksmønster på nettsiden din. For å lære mer om hva som påvirker effektiviteten til nettsiden din, må du forstå hva som ligger bak den generelle statistikken som antall besøkende, tidsbruk og konverteringsrate. I disse tilfellene må du grave litt dypere enn bare å se på tallene. De virkelige svarene ligger i bruksmønster, eller hvordan folk faktisk bruker nettsiden din.  

Hvordan vurderer du egentlig interaksjonene mellom nettsiden din og de besøkende? 

Dersom du hovedsakelig belager deg på hypoteser og ville gjetninger, er det på høy tid å implementere bruksmønsteranalyse. I denne artikkelen forklarer vi hva det er, hvorfor det er verdt tiden din, og guider deg gjennom noen få trinn for å sikre at du lykkes. 

Hva er analyse av bruksmønster? 


Analyse av bruksmønster består i utgangspunktet av å samle og gi mening av data som viser deg hvordan besøkende oppfører seg på eller samhandler med nettsiden din. Det er flere måter du kan observere bruksmønster på. Dette kan være alt fra å se på opptak og analysere heat maps til å spore hendelser og funnels. Hver av disse metodene gir deg ulike nivåer av innsikt.  

Analyse av bruksmønster hjelper deg med å finne årsakene til det som faktisk påvirker blant annet engasjement, tidsbruk og konverteringsrate på nettsiden din. I stedet for å gjette, kan du belage deg på detaljert og relevant informasjon. 

Generell statistikk som antall besøkende og tidsbruk inne på nettsiden, gir deg ikke nok informasjon om hvorfor noe har skjedd, hvordan besøkende oppfører seg, eller hvilke utfordringer de møter på veien. Alle disse svarene er skjult bak statistikken, og du trenger analyse av bruksmønster for å finne dem.  

 

Hvorfor bør du analysere bruksmønster på nettsiden din? 


Noen kan kanskje være skeptisk til å introdusere nye typer analyser, i hvert fall om det krever ekstra innsats fra teamet ditt. De kan sette spørsmålstegn ved det å observere besøkenes faktiske oppførsel, spesielt hvis du bare har jobbet på grunnlag av antakelser tidligere. 

Den viktigste grunnen til å analysere bruksmønster er at du lærer hva besøkende faktisk gjør på nettsiden din. Uten å analysere bruksmønster må du stole blindt på dine egne antagelser. Dette alternativet er langt mindre pålitelig enn faktisk analyse, og kan føre til at du trekker feilaktige konklusjoner. 

Den første avgjørende feilen er å anta at du forstår de besøkende helt uten å analysere deres bruksmønster. Noen ganger kan denne antagelsen komme på grunn av manglende tid eller kunnskap om hvordan du lærer mer om besøkende. Eller så har du kanskje utført en analyse allerede, men fortsetter å jobbe med de samme gamle dataene på ubestemt tid. Publikumet utvikler seg med produktene dine og nye markedstrender, så du må prøve å holde deg oppdatert med deres behov. 

 

Øke konverteringsrate og salg


Å få innsikt i besøkendes oppførsel kan betraktelig øke effekten og de økonomiske resultatene fra nettsiden din. La oss se nærmere på dette. McKinsey hevder at bedrifter som utnytter innsikt fra bruksmønsteranalyse overgår konkurrentene med så mye som 85% salgsvekst og mer enn 25% i bruttofortjeneste.  

Tallene er så imponerende i seg selv at vi kunne avsluttet artikkelen vår her, men la oss snakke litt mer om hvordan bruksmønsteranalyse kan hjelpe deg med å oppnå lignende resultater. Et godt utgangspunkt er konverteringsraten din. Ved å studere bruksmønsteranalyse, kan du oppdage eksakt hvor besøkende opplever problemer og gjøre justeringer deretter. På den måten kan du få flere nye leads fra nettsiden din.  Dette vil føre til du øker konverteringsraten og fortjenesten fra samme trafikkvolum. 

På samme måte kan du oppdage problemer med nettsiden din som gjør at du mister potensielle kunder og nye salg. Enten det er enkel bug eller en overkomplisert brukeropplevelse, kan brukmønster peke deg i riktig retning. 

 

Forstå behovet til besøkende 


Analyse av bruksmønster gir deg innsikt i hva besøkende faktisk ønsker, trenger og setter pris på. Denne innsikten er en nøkkel til være en kundesentrisk bedrift.  

Selv om du har gjort grundig research når du lanserer produktet eller tjenesten din, bør du oppdatere det fra tid til annen. Besøkendes behov og forventninger vil endres med tiden, uansett om det er fordi du når ut til nye målgrupper eller at nye markedstrender påvirker.  

 

Forstå hvordan nettsiden din presterer 


Hver handling som utføres av besøkende indikerer noe om hvordan nettsiden din presterer. Det samme gjelder manglende handling. For eksempel kan du vurdere prestasjonen til en landingsside for et produkt. Hvis en besøkende scroller nedover siden uten å foreta seg noe mer, har du nettopp oppdaget et område for forbedring.  

Å observere lignende situasjoner kan fortelle deg årsakene til at du ikke når målene dine og gi en pekepinn på hva som skal gjøres. I tillegg, hvis du legger merke til en endring i KPI-resultatene dine, vil du kunne spore tilbake faktoren som forårsaket det. 

 

Se hindringer som besøkende møter med analyse av bruksmønster på nettsiden din

 

Dersom du har mye trafikk inn til nettsiden din, men mange som forlater nettsiden din uten å foreta seg noe (høy bounce rate), kan det tyde på at de besøkende møter på hindringer du ikke er klar over. Disse hindringene kan vanskelig å oppdage årsaken til dette uten å se hva de besøkende faktisk gjør på nettsiden din.  

Hvis flere besøkende klikker veldig mange ganger (rage click) på en bestemt knapp på uten at det skjer noe, er det fort gjort forlate nettsiden – og du går glipp av et potensielt salg. Det kan være så enkelt som at du har glemt å legge til URL-lenke på knappen (CTA). Det er heldigvis enkelt å rette opp feilen når du faktisk kjenner til hindringen. 

Sanntidsanalyser av bruksmønster lar deg oppdage eventuelle feil eller hindringer de besøkende står overfor, og reagere i tide slik at du kan unngå å miste for mye trafikk og potensielle kunder. 

 

Evaluer og forbedre nettsiden din 


Når du gjør endringer hjelper bruksmønsteranalyse deg å lære om mottakelsen til ideene dine. Det er et stort øyeblikk! Du kan sjekke hvor mange av besøkende som utforsker nye valgmuligheter og hvordan de til slutt blir brukt. 

Alt du lærer vil være nyttig for å bedre forstå besøkendes behov. Du kan for eksempel legge merke til at noen av dem sliter med å dra nytte av funksjonene dine. Ved å justere tipsene du skriver i grensesnittet og sjekke resultatene, kan du forbedre designet ditt slik at det passer best til brukernes krav. 

 

Hva slags bruksmønster kan du analysere? 

Nettsiden gir deg mange alternativer for å analysere bruksmønster, fra hvordan besøkende navigerer seg rundt på nettsiden din til hvor de scroller, klikker eller forlater siden din. Du kan også observere hvordan ulike elementer i designet ditt vises og sjekke om du tilbyr en konsistent opplevelse på ulike enheter.  

Du kan også sjekke hvordan adferden til tilbakevendende brukere er forskjellig fra førstegangsbesøkende. Dette kan være nyttig når du vurderer besøkendes grad av engasjement.  

Netthandel er et særlig godt eksempel, der optimalisering av konverteringsrate er spesielt viktig. Analyse av bruksmønster gir deg tilbakemelding i sanntid om eventuelle endringer du implementerer. Det kan være alt fra å fjerne flaskehalser til å velge den beste knappefargen, tekst og plasseringen.  

 

Heatmaps (varmekart)  

Heatmaps, eller varmekart på norsk, gir en innsikt over hvordan summen av alle brukerne på en gitt webside bruker den aktuelle siden. Smartlook, for eksempel, har tre typer varmekart: klikk, scroll og bevegelse. Disse gir litt forskjellig informasjon om bruken av nettsiden.  

Klikk-varmekartet viser hvor brukerne klikker på siden. Klikk-varmekartet er nyttig for å se om brukerne faktisk klikker på de CTA’ene som du ønsker at de klikker på. Mer detaljer om dette kan man se på de enkelte opptakene, som omtales i neste avsnitt. 

Scroll-varmekartet viser hvor langt ned på siden brukerne følger deg i prosent. 100% ser toppen av side, og så avtar det jo lengre ned på siden du kommer. Scroll-varmekartet gir en god indikasjon på om innholdet er interessant for den besøkende. Jo lengre ned du klarer å holde interessen jo bedre er det.  

Det siste varmekartet som viser musbevegelser gir en viktig indikasjon på hvilke deler av siden som er mest interessant, siden muspekeren ofte viser hvor øynene har blikket. Det gjør at du får en visuell oversikt over hvor på siden brukeren flytter musepekeren når de leser på siden. 

 

Brukeropptak 

Opptak av enkeltbrukere er en veldig nyttig funksjon hvor du kan se på et opptak av den besøkende og se hvilke sider som besøkes, hvor han eller hun klikker og hvor lang tid de bruker på siden. Dette kan gi svært nyttig informasjon om bruken av siden og hva som skal til for å gjøre den bedre. I tillegg til selve opptakene kan du se hvilket land de kommer fra, hvilke søkeord de eventuelt  benyttet, første landingsside og hvor mange ganger de har besøkt nettsidene dine. 

 

Eventer og trakter 

Eventer og trakter (kombinasjon av eventer) er ganske unikt for SmartLook. Du kan sette opp måling på forskjellige eventer, som for eksempel, besøk på en spesiell side, klikk på en CTA (Call-to-action) eller påmelding til et nyhetsbrev. Dette er svært nyttig for å få en rask oversikt på hvilke deler av nettsiden som trigger en respons.  

Flere eventer kan settes sammen til funnels, eller eventer for å videre få et mål på sidebruken. Du lurer kanskje på hvor mange som melder seg på nyhetsbrevet ditt av alle som besøker nettsidene dine, eller hvor mange som legger noe i handlekurven, men ikke sjekker ut? Dette er noen få av et stort utvalg av sammensatte eventer som du kan sette opp for å forstå hvordan siden benyttes, eventuelle hindre og hvor du bør sette inn innsatsen for å forbedre opplevelsen på nettsidene dine. 

Hvordan analysere bruksmønster?

 

Knytt analysemålene opp mot dine forretningsmål 


Før du hopper rett inn for å se opptak av brukersesjoner, bør du først og tenke over forretningsmålene dine. Hva er din nåværende prioritet? Har du som mål å øke konverteringsraten din, eller er du bekymret for at selv grunnleggende informasjon om bedriften din ikke er tilgjengelig for de besøkende? Avhengig av hva som er dine hovedutfordringer, kan du starte å lete etter annen informasjon og følge med på ulike detaljer.  

La oss anta at målet ditt er å forbedre designet på nettsiden din. I dette tilfellet er målet ditt for analyse av bruksmønster å finne svar på følgende spørsmål: 

  • Hva er brukernes viktigste hindringer? 
  • Hvilke områder av designet fungerer bra? 
  • Etter innføringen av endringene, hvilken innvirkning har de hatt på forretningen din? 

Du kan naturligvis håndtere flere problemer samtidig og sette ulike analysemål for hver utfordring. Vær imidlertid oppmerksom på at du kan bli mindre effektiv ved å jobbe med for mange ting samtidig.  

Beslutningene du tar om dine forretnings- og analysemål vil ha stor innvirkning på valget av data du bør samle inn. All sporingen kan være bortkastet om du mangler viktig informasjon. Bruk litt tid på å velge hva du skal spore – det kan spare deg for mye mer tid i det lange løp. 

 

Få oversikt over de kritiske veiene 

Kritiske veier en rekke hendelser som må skje for at besøkende skal gjøre akkurat det du ønsker på nettsiden din. Det er de avgjørende trinnene på de besøkendes reise. Det kan for eksempel være hendelsene fra at en besøkende kommer inn på nettsiden din via en bloggpost eller webinar, til de faktisk kjøper et produkt, en tjeneste eller booker et møte med deg. For eksempel, for nettsiden til et regnskapsbyrå, kan den kritiske veien se slik ut: 

 

Bloggartikkel om regnskapsplikt -> lenke til mer informasjon om dine regnskapstjenester -> booke et møte-> fyll ut kontaktskjema -> få bekreftelse på at henvendelsen er registrert 

Å spore disse veiene kan hjelpe deg med å forstå hvor besøkende opplever flaskehalser, og justere prosessene deretter. På denne måten kan du få informasjon som er nødvendig for å nå analyse- og forretningsmålene dine.  

Når du har definert hendelsene du vil spore, kan du organisere dem i separate kategorier for å gjøre det lettere å holde alle dataene i orden. I stedet for å bla gjennom listen over alle hendelser, kan du slå opp en bestemt kategori og deretter hendelser du leter etter. 

 

Identifiser de besøkende 


Et annet viktig steg for å sette opp analyse av bruksmønster, er å forstå hvordan besøkende blir identifisert. Ved å tilordne sesjoner til samsvarende lead, får en komplett oversikt over besøkendes reise.  

Du kan også knytte sammen verktøyet for bruksmønsteranalyse med CRM-systemet ditt. Dette er spesielt nyttig når du vil bruke bruksmønster-data for å øke kundeservicen eller for å øke effektiviteten til teknisk support. Slik kan du tilby bedre support til kundene dine. 

 

Velg plattformene du trenger å analysere 


Ønsker du å fokusere på nettsiden din? Eller, kanskje du har en app du vil optimalisere? Plattformene du vil analysere, vil påvirke riktig valg av verktøy. Se etter løsninger som lar deg kjøre analysene på en lignende måte. Dette gjør at du får et fullstendig bilde av interaksjoner på begge plattformene dine. 

Du kan også ombestemme deg i fremtiden når du utvikler en mobilapp eller merker behovet for å jobbe på nettstedet ditt. Det er derfor et universell tjeneste for analyse av bruksmønster kan være et bedre valg. InboundLab bruker SmartLook, og har veldig gode erfaringer med det. 

 

Sørg for at events blir sporet riktig 

 

Før du går i gang med å analysere dataene dine, bør du først kjøre en testøkt for å sjekke om alt fungerer som det skal. Slik kan du oppdage eventuelle svakheter i testsystemet og unngå potensielle fallgruver. 

Du bør også se etter en løsning som lar deg spore hendelser bakover. Smartlook, for eksempel, lar deg samle inn data om alt som skje. Det gjør at hver gang du trenger å vite noe om en ny hendelse, trenger du ikke å vente på at nye data skal samles, fordi du kan starte analysen din umiddelbart. 

 

Få verdifull innsikt  

 

Dette er den mest spennende delen av analyse av bruksmønster på nettsiden din. Du kan endelig dykke ned i dataene og finne ut hvordan brukerne samhandler med nettsiden din. Sørg for å notere ned alle ideene til forbedringer som du kommer på underveis. Etter det vil du kunne få viktig innsikt og få dem til å fungere. 

Prøv å fokusere på de lavthengende fruktene først. Dette kan hjelpe deg med å strukturere analysene dine, og raskere oppdage ting som er enkle å justere.  

 

Juster målene dine 


Systemet ditt for analyse av bruksmønster er ikke skrevet i stein. Du kan når som helst justere målene dine etter underveis etter hvert som behovene endrer seg. Hvis du bestemmer deg for å gå enda grundigere til verks, eller om du merker at noen hendelser ikke gir verdi, er det bare å gjøre endringer. 

Hva er Smartlook? 


Det finnes en rekke løsninger som kan hjelpe deg med å forstå hvordan besøkende bruker nettsiden din. En av de beste og mest funksjonelle er SmartLook. SmartLook inneholder en rekke nyttige funksjoner, som blant annet 

  • Brukeropptak (recordings) 
  • Varmekart (heatmaps) 
  • Hendelser (events) 
  • Trakter (funnels)
  • Dashbord 

Du kan lese mer om SmartLook her.  

Oppsummering 

  • Analyse av bruksmønster viser deg hvordan besøkende faktisk bruker nettsiden din.  
  • Det kan hjelpe deg å forstå hva som påvirker effektiviteten til nettsiden din, og vise deg hvor det er rom for forbedringer. 
  • Innsikten du får med bruksmønsteranalyse gjør at du kan øke konverteringsraten og salg fra samme trafikkvolum. 
  • Hvis du nettopp har begynt, ikke prøv å analysere alt på en gang. Det er bedre å justere og utdype målingene dine over tid. 

Lykke til med å analysere besøkendes adferd på nettsiden din! 

Last ned som PDF

Guide: Analyse av bruksmønster på nettsiden din