SmartLook - analyse av brukermøsnter på nettsted

Kraftfullt analyseverktøy hjelper deg å øke salget fra nettsiden din

 

Smartlook tilbyr en generøs gratisplan som gir deg

✓ 1500 videoopptak/mnd
✓ 3 Heatmaps
✓ 2 Events
✓ 1 Funnel

Gratisplanen er gratis for alltid – uten en tidsbegrenset prøveperiode. Du trenger heller ikke å legge inn kredittkortet ditt. 

Ønsker du å selge mer av dine produkter eller tjenester gjennom nettsiden din?

For å skape en suksessrik forretning er det essensielt å ha en nettside som konverterer trafikk om til betalende kunder.

Du deler kanskje samme erfaring som oss:   

  • Du har en nettside der du promoterer dine produkter eller tjenester 
  • Du har godt med innhold: Produktbeskrivelser, bloggartikler, videoer, guider, webinar etc.  
  • Du har mye trafikk til nettsiden.  

Men, til tross for alt dette resulterer altfor for lite av trafikken til nettsiden din i kunder og salg. I snitt konverteres kun 1-2% av all trafikk til betalende kunder.

Hvordan vil det påvirke omsetningen din hvis du med noen enkle grep kan doble, tredoble eller til og med firedoble dette tallet? 

Det er krevende å finne ut hva du må gjøre for å konvertere mer av trafikken til betalende kunder 

For å finne ut hva som ikke fungerer med nettsiden din og hva som skal til for å lykkes, må du gjøre en analyse.

Fram til nå har du egentlig bare hatt to åpenbare måter å gjøre dette på:

1: Du kan gjøre en analyse av nettsiden din på egenhånd ved å bruke generell statistikk som antall besøkende, tidsbruk på siden, konverteringsrate etc.  

2: Du kan leie et profesjonelt webbyrå til gjøre en analyse for deg.  

Problemet ved å leie inn et profesjonelt byrå er at det er kostbart, og noe de færreste, spesielt oppstartsbedrifter, har penger til.

Du har heller ingen garanti for at du får det du betaler for – og at deres anbefalte tiltak faktisk fungerer.  

Da gjenstår ett alternativ: 

Du kan gjøre analysen selv ved å basere deg på den generelle statistikken (f.eks fra Google Analytics).

Utfordringen er at dette er både tidkrevende og upresist.

Du må i stor grad basere deg på egne antakelser og hypoteser fordi den generelle statistikken ikke forteller deg hvordan kunden bruker og opplever nettsiden din, og hvilke hindringer de møter underveis.

I tillegg tar det lang tid fra du gjør et tiltak til du får svar på om det fungerer.

Til syvende og sist kan du ende opp med å bruke svært mye tid på prøving og feiling, uten at du nødvendigvis får et godt resultat. 
 

Hvem er vi og hvordan vet vi dette?   

Vi som står bak IndboundLab har jobbet med digital markedsføring i mange år både profesjonelt og i egne hobbyprosjekter.

Gjennom disse årene har vi brukt utallige timer på å finne ut hvordan vi kan øke konverteringsraten til ulike nettsider.

Vi har ikke hatt noen gode verktøy for å analysere dem, til tross for at det finnes flere alternativer der ute. Erfaringen er at de fleste ikke er verdt å betale for.

Derfor ble det mange år med prøving og feiling før vi fant det verktøyet vi nå vil dele med deg.

Det er blant de verktøyene som har hatt størst betydning for oss i jobben med å øke konverteringsraten og generere mer salg fra nettsider. 

I flere tilfeller har vi klart å firedoble konverteringen ved hjelp av dette verktøyet, samtidig som det har gjort analysejobben enklere, raskere og billigere.   

Vi anbefaler videoanalyse med Smartlook 

Smartlook er et nytt og kraftfullt analyseverktøy som forandrer måten du gjør analyse på ved at du kan se nøyaktig hva de besøkende gjør på nettsiden din.

Du er ikke lenger nødt til å basere deg på antakelser og hypoteser om hvorfor nettsiden ikke selger.   

Ved å se hva de besøkende gjør på nettsiden din med egne øyne, får du unik innsikt som du kan bruke til å øke konverteringsraten og salg – fra samme trafikkvolum.  

I all hovedsak hjelper denne innsikten deg å forstå hva som påvirker effektiviteten av nettsiden din, og viser deg der det er rom for forbedringer.

Det globale konsulentselskapet McKinsey hevder i en rapport at de som utnytter innsikten fra denne typen analyse overgår konkurrentene med så mye som 85% salgsvekst.  

Videoopptak 

En av de beste funksjonene du får med Smartlook er videoopptak.

Måten det fungerer på er at straks noen besøker nettsiden din, gjør Smartlook et videoopptak av det den besøkende foretar seg. Dette skjer automatisk og du trenger ikke å gjøre noe.

I etterkant kan du se videoopptakene i reprise. På den måten kan du se nøyaktig hva hver enkelt besøkende har gjort inne på nettsiden din – med egne øyne.

Du er nesten garantert å bli overrasket, og du vil oppdage ting som du ellers aldri ville oppdaget med generell statistikk.

Det kan for eksempel være ulike hindringer de besøkende møter som gjør at de forlater nettsiden din uten å kjøpe noe.  

Innsikten som videoopptakene byr på har gitt oss mange “aha-opplevelser”, og har spart oss for utallige arbeidstimer med prøving og feiling.

Nå kan vi umiddelbart se nøyaktig hva som ikke fungerer, og deretter gjøre justeringer for å konvertere mer av trafikken til betalende kunder. 
 

Heatmaps 

Heatmaps, eller varmekart på norsk, gir deg innsikt i hvordan summen av alle besøkende på en gitt nettside bruker den aktuelle siden. 

Smartlook har tre typer varmekart: Klikk, scroll og musebevegelse. Disse gir litt forskjellig informasjon om bruken av nettsiden.   

Klikk-varmekartet viser deg hvor brukerne klikker på siden. Det er nyttig for å se om brukerne faktisk klikker på de CTA-ene (Call-to-action) som du ønsker at de klikker på. 

Scroll-varmekartet viser deg hvor langt ned på siden brukerne følger deg i prosent. 100% ser toppen av side, og så avtar det jo lengre ned på siden du kommer.

Dette gir deg en god indikasjon på om innholdet er interessant for den besøkende. Jo lengre ned du klarer å holde interessen jo bedre.   

Det siste varmekartet viser musebevegelser og gir deg en viktig indikasjon på hvilke deler av siden som er mest interessant, siden musepekeren ofte viser hvor øynene har blikket.

Det gjør at du får en visuell oversikt over hvor på siden brukeren flytter musepekeren når de leser på siden. 
 

Events og funnels 

Events og funnels er unikt for Smartlook. Events kan for eksempel være besøk på en spesifikk side, klikk på en bestemt CTA eller påmelding til et nyhetsbrev. Du kan sette opp måling på forskjellige events.

Dette er svært nyttig for å få en rask oversikt på hvilke deler av nettsiden som trigger en respons.

Flere events kan settes sammen i en funnel (trakt) for å få et videre mål på bruken av nettsiden.

Du lurer kanskje på hvor mange som melder seg på nyhetsbrevet ditt av alle som besøker nettsiden din? Eller hvor mange som legger noe i handlekurven, men ikke sjekker ut? Hvor er det størst frafall i reisen? 

Dette er et fåtall av et stort utvalg av sammensatte events som du kan sette opp for å forstå hvordan nettsiden din brukes og oppleves, eventuelle hindre, og hvor du bør sette inn støtet for å konvertere mer av trafikken til betalende kunder. 

Dashboard

Dashboardet gir en rask oversikt over status på besøkende på nettsidene dine. Statusen kan også settes opp som en automatisk e-post rapport, slik at du får oversikten rett til din e-post, daglig, ukentlig eller månedlig.

Dashboardet er konfigurerbart og gir en kortfattet oversikt over:

  • Aktive besøkende
  • Opptak av tidligere besøkende
  • Varmekart med klikk, scroll og mus bevegelser
  • Registrerte hendelser
  • Gjennomførte trakter med suksess mål
  • Tiillegsdata om den besøkende

 

Enkelt å komme i gang. Enkelt å bruke.  

Smartlook kan brukes av alle og av alle typer bedrifter.  

  • Uansett hvilke produkter eller tjenester du selger 
  • Uansett hvilken nisje du opererer i  
  • Uansett hvilken teknisk kompetanse du besitter 


Det er enkelt å bruke, og fungerer slik: 

Steg 1: Når du har opprettet en Smartlook-konto, får du en unik kodesnutt. Kopier kodesnutten og legg den inn på sidene du vil analysere.

Dersom du bruker WordPress, finnes det en ferdig plug-in som gjør at du kan legge inn kodesnutten automatisk på alle sider. Alternativt kan du bruke Google Tag Manager.

Steg 2: Len deg tilbake og la Smartlook jobbe i bakgrunnen. Etterhvert som nye besøkende er inne på nettsiden din, starter Smartlook videoopptak og samler inn data automatisk. Dette tilgjengeliggjøres for deg i din Smartlook-portal fortløpende.

Steg 3: Gå inn i Smartlook og se på videoopptakene og heatmaps-ene. Brukes nettsiden din slik du hadde forventet? Ikke det, nei? Ser du noen åpenbare hindringer som gjør at de forlater nettsiden uten å kjøpe noe?

Steg 4: Bruk oppdagelsene og innsikten du får til å gjøre nødvendige justeringer på nettsiden din, slik at du kan konvertere mer av trafikken til betalende kunder.

Repetér steg 3 og steg 4 med jevne mellomrom for å kontinuerlig overvåke resultatene og forbedre salgsveksten fra nettsiden din. Så enkelt er det.
 

Dette gjør du nå 

Det essensielt at du gjør regelmessige analyser av nettsiden din dersom du ønsker å selge mer av dine produkter eller tjenester. Du har altså tre alternativer:
 

Alternativ 1: Du kan betale et profesjonelt byrå tusenvis av kroner uten noen garanti for resultater.

Alternativ 2: Du kan på egenhånd bruke timesvis på å gjøre upresise analyser basert på generell statistikk. 

Eller:

Alternativ 3: Du kan ta i bruk Smartlook og få unik innsikt som potensielt kan ta din bedrift til nye høyder.   

Det beste av alt – det er helt GRATIS

Smartlook tilbyr en veldig generøs gratisplan av tjenesten som gir deg: 

  • 1500 videoopptak per måned 
  • 3 Heatmaps 
  • 2 Events 
  • 1 Funnel 

Det beste med gratisplanen er at den den er gratis for alltid, uten en begrenset prøveperiode. Det betyr at du kan teste ut verktøyet i ro og mak.

Du er heller ikke nødt til å legge inn kredittkortopplysninger.  

Dersom behovet ditt øker med tiden kan du oppgradere til Starter-planen til €31 per måned eller Business-planen til €79 per måned.

Har du en nyoppstartet bedrift med relativt lite trafikk, er gratisplanen tilstrekkelig til å begynne med.

Driver du en etablert bedrift med moderat eller høyt trafikkvolum, anbefaler vi deg å velge en av de to betalte planene.

Det er uansett en liten investering i forhold til verdien du får igjen.