SmartLook – Analyse av bruksmønster på nettsted

Det finnes en rekke løsninger som kan hjelpe deg med å forstå hvordan besøkende bruker nettsiden din. Dette kalles ofte for bruksmønsteranalyse, og er et uvurderlig verktøy for å forbedre nettsted. En av de beste og mest funksjonelle er SmartLook. 

Smartlook inneholder en rekke nyttige funksjoner, som:

 

  • Oversikt (Dashboard)
  • Brukeropptak (recordings)
  • Varmekart (heatmaps)
  • Hendelser (events)
  • Trakter (funnels)

SmartLook Dashboard

Dashboardet gir en rask oversikt over status på besøkende på nettsidene dine. Statusen kan også settes opp som en automatisk e-post rapport, slik at du får oversikten rett til din e-post, daglig, ukentlig eller månedlig.

Dashboardet er konfigurerbart og gir en kortfattet oversikt over:

 

  • Aktive besøkende
  • Opptak av tidligere besøkende
  • Varmekart med klikk, scroll og mus bevegelser
  • Registrerte hendelser
  • Gjennomførte trakter med suksess mål
  • Tiillegsdata om den besøkende
SmartLook - slik bruker besøkende nettstedet ditt - dashboard

SmartLook – Heatmaps

Heatmaps, eller varmekart på Norsk, gir en innsikt over hvordan summen av alle brukerne på en gitt webside bruker den aktuelle siden.

SmartLook har tre typer varmekart, Klikk, skroll og bevegelse. Disse gir litt forskjellig informasjon om bruken av nettsiden. Klikk varmekartet viser hvor brukerne klikker på siden. Skroll varmekartet viser hvor langt ned på siden brukerne følger deg i prosent. 100% ser toppen av side, og så avtar det jo lengre ned på siden du kommer.

Det siste varmekartet som viser bevegelse gjør at du får en visuell oversikt over hvor på siden brukeren flytter musepekeren når de leser på siden.

Klikk varmekartet er nyttig for å se om brukerne faktisk klikker på de CTA’ene som du øansker at de klikker på. Mer detaljer om dette kan man se på de enkelte opptakene, som omtales i neste avsnitt.

Skroll varmekartet gir en god indikasjon på om innholdet er interessant for den besøkende. Jo lengre ned du klarer å holde interessen jo bedre er det. Det siste varmekartet som viser musbevegelser gir en viktig indikasjon på hvilke deler av siden som er mest interessant, siden muspekeren ofte viser hvor øynene har blikket.

SmartLook - analyse av brukermøsnter på nettsted - Varmekart Skroll

SmartLook – Recordings

Opptak av enkeltbrukere er en veldig nyttig funksjon hvor du kan se på et opptak av den besøkende og se hvilke sider som besøkes, hvor han eller hun klikker og hvor lang tid de bruker på siden. Dette kan gi svært nyttig informasjon om bruken av siden og hva som skal til for å gjøre den bedre. I tillegg til selve opptakene kan du se hvilket land de kommer fra, hvilke søkeord de eventuelt  benyttet, første landingsside og hvor mange ganger de har besøkt nettstedet. Opptakene viser alle hendelser som musbevegelser, skrolling, klikk etc.

SmartLook - analyse av brukermøsnter på nettsted - Opptak

Eventer og trakter

Eventer og trakter (kombinasjon av eventer) er ganske unikt for SmartLook. Du kan sette opp måling på forskjellige eventer, som for eksempel, besøk på en spesiell side, klikk på en CTA (Call to action) eller påmelding til et nyhetsbrev.

Dette er svært nyttig for å få en rask oversikt på hvilke deler av nettsiden som trigger en respons. Flere eventer kan settes sammen til funnels, eller eventer for å videre få et mål på sidebruken.

Du lurer kanskje på hvor mange som melder seg på nyhetsbrevet ditt av alle som besøker nettsidene dine, eller hvor mange som legger noe i handlekurven, men ikke sjekker ut?

Dette er noen få av et stort utvalg av sammensatte eventer som du kan sette opp for å forstå hvordan siden benyttes, eventuelle hindre og hvor du bør sette inn innsatsen for å forbedre opplevelsen på nettsidene dine.

SmartLook - analyse av brukermøsnter på nettsted - Eventer

Få SmartLook gratis!

SmartLook tilbyr både en veldig generøs gratisversjon av løsningen som gir deg:

 

  • 1500 opptak per måned
  • 3 Heatmaps
  • 2 Eventer
  • 1 funnel

Få SmartLook gratis nå!

Last ned som PDF

Guide: Kom i gang med SmartLook

Noen av våre utvalgte løsninger til din MarTech-stack

HubSpot

SmartLook

SmartLook er et analyseverktøy som lar deg se hvordan besøkende bruker nettsiden din. Inkluderer funksjoner som varmekart, brukeropptak, hendelser og trakter.

VisitorQueue - Se hvem som besøkker nettstedet ditt

VisitorQueue

VisitorQueue er en type "Hvem ringer" for websider og gir deg en liste over organisasjoner som har besøkt nettstedet ditt. Denne er verdt å prøve!

HubSpot

HubSpot

Gratis CRM verktøy som inneholder funksjoner for digital markedsføring, salg- og kundeoppfølging. Dette er alt-i-ett-løsningen for digital markedsføring.

KOM i GANG

Vil du få nye leads fra nettsiden din, men usikker på hvor du skal starte?

Brukermønsteranalyse for nettsted

Det finnes en rekke løsninger som kan hjelpe deg med å forstå hvordan besøkende bruker nettsiden din. Dette kalles ofte for brukermønsteranalyse, og er et uvurderlig verktøy for å forbedre nettsted. En av de beste og mest funksjonelle er SmartLook. Smartlook inneholder en rekke nyttige funksjoner, som:

  • Oversikt (Dashboard)
  • Brukeropptak (recordings)
  • Varmekart (heatmaps)
  • Hendelser (events)
  • Trakter (funnels)
SmartLook - analyse av brukermøsnter på nettsted
SmartLook - slik bruker besøkende nettstedet ditt - dashboard

SmartLook Dashboard

Dashboardet gir en rask oversikt over status på besøkende på nettsidene dine. Statusen kan også settes opp som en automatisk e-post rapport, slik at du får oversikten rett til din e-post, daglig, ukentlig eller månedlig. Dashboardet er konfigurerbart og gir en kortfattet oversikt over:

  • Aktive besøkende
  • Opptak av tidligere besøkende
  • Varmekart med klikk, scroll og mus bevegelser
  • Registrerte hendelser
  • Gjennomførte trakter med suksess mål
  • Tiillegsdata om den besøkende

SmartLook – Heatmaps

Heatmaps, eller varmekart på Norsk, gir en innsikt over hvordan summen av alle brukerne på en gitt webside bruker den aktuelle siden. SmartLook har tre typer varmekart, Klikk, skroll og bevegelse. Disse gir litt forskjellig informasjon om bruken av nettsiden. Klikk varmekartet viser hvor brukerne klikker på siden. Skroll varmekartet viser hvor langt ned på siden brukerne følger deg i prosent. 100% ser toppen av side, og så avtar det jo lengre ned på siden du kommer. Det siste varmekartet som viser bevegelse gjør at du får en visuell oversikt over hvor på siden brukeren flytter musepekeren når de leser på siden.

Klikk varmekartet er nyttig for å se om brukerne faktisk klikker på de CTA’ene som du øansker at de klikker på. Mer detaljer om dette kan man se på de enkelte opptakene, som omtales i neste avsnitt. Skroll varmekartet gir en god indikasjon på om innholdet er interessant for den besøkende. Jo lengre ned du klarer å holde interessen jo bedre er det. Det siste varmekartet som viser musbevegelser gir en viktig indikasjon på hvilke deler av siden som er mest interessant, siden muspekeren ofte viser hvor øynene har blikket.

SmartLook - analyse av brukermøsnter på nettsted - Varmekart Skroll
SmartLook - analyse av brukermøsnter på nettsted - Opptak

SmartLook – Recording

Opptak av enkeltbrukere er en veldig nyttig funksjon hvor du kan se på et opptak av den besøkende og se hvilke sider som besøkes, hvor han eller hun klikker og hvor lang tid de bruker på siden. Dette kan gi svært nyttig informasjon om bruken av siden og hva som skal til for å gjøre den bedre. I tillegg til selve opptakene kan du se hvilket land de kommer fra, hvilke søkeord de eventuelt  benyttet, første landingsside og hvor mange ganger de har besøkt nettstedet. Opptakene viser alle hendelser som musbevegelser, skrolling, klikk etc.

Eventer og trakter

Eventer og trakter (kombinasjon av eventer) er ganske unikt for SmartLook. Du kan sette opp måling på forskjellige eventer, som for eksempel, besøk på en spesiell side, klikk på en CTA (Call to action) eller påmelding til et nyhetsbrev. Dette er svært nyttig for å få en rask oversikt på hvilke deler av nettsiden som trigger en respons. Flere eventer kan settes sammen til funnels, eller eventer for å videre få et mål på sidebruken. Du lurer kanskje på hvor mange som melder seg på nyhetsbrevet ditt av alle som besøker nettsidene dine, eller hvor mange som legger noe i handlekurven, men ikke sjekker ut? Dette er noen få av et stort utvalg av sammensatte eventer som du kan sette opp for å forstå hvordan siden benyttes, eventuelle hindre og hvor du bør sette inn innsatsen for å forbedre opplevelsen på nettsidene dine.

SmartLook - analyse av brukermøsnter på nettsted - Eventer

Dersom du ønsker å lære mer om bruksmønster analyse på nettsider, så har vi laget en guide nettopp for dette. Les mer her.

SmartLook - analyse av brukermøsnter på nettsted

Få SmartLook gratis!

SmartLook tilbyr både en veldig generøs gratisversjon av løsningen som gir deg:
  • 1500 opptak per måned
  • 3 Heatmaps
  • 2 Eventer
  • 1 funnel

Få SmartLook gratis nå!